Informacja Kierownika Centrum Zdalnego Nauczania UJ dotycząca wdrożenia na platformie Pegaz rozwiązań wspomagających zdalne nauczanie

  • SPOTKANIA MS TEAMS PRZEZ PEGAZ
    Z głosów, jakie docierają od Państwa na HelpDesk CZN, wynika, że tworzenie tzw. ZESPOŁÓW w MS Teams jest –  dla przynajmniej części pracowników -uciążliwe. Dodatkowo, w sytuacji przynależności do wielu zespołów niektórzy pracownicy mają kłopot z zarządzaniem nimi. Dlatego w CZN wdrożyliśmy na platformie Pegaz rozwiązanie wspomagające korzystanie z MS Teams. Nauczyciel akademicki, który zmigrował swoją służbową pocztę do Chmury UJ (tak uczyniła duża część, ale nie wszyscy), może  wchodząc do swojego kursu na Pegazie – w prosty sposób – wygenerować i opublikować link do SPOTKANIA w MS Teams: https://przewodniki.uj.edu.pl/ms-teams/. To wszystko. Prowadzący nie musi studentów nigdzie zapisywać. Dlaczego? Ponieważ wszyscy studenci zapisani na zajęcia w USOS są automatycznie zapisani do swojego odpowiednika na Pegazie.
  • BBB – BIGBLUBUTTON
    Coraz większą popularnością cieszy się wśród nauczycieli akademickich BigBlueButton – wygodne w użyciu, bo zintegrowane z platformą Pegaz, narzędzie do zdalnych spotkań ze studentami w czasie rzeczywistym. Bywają dni, że z BBB korzysta prawie 3 tys. osób. Powoduje to duże obciążenie serwerów UJ . Skutkowało to nawet chwilowymi przerwami w działaniu BBB na początku minionego tygodnia. Zwiększyliśmy więc moc maszyny wirtualnej BBB (obecnie to aż 32 rdzenie CPU) i dokonaliśmy zmian w konfiguracji systemu. Obecnie transmisja z kamer studentów jest zablokowana. Jednak prowadzący może prosto umożliwić studentom włączanie transmisji z ich kamer, jeśli wymaga tego specyfika zajęć:  https://przewodniki.uj.edu.pl/bbb-blokada/. W celu zapewnienia optymalnej wydajności systemu, nie planujemy w najbliższym czasie nagrywania spotkań za pośrednictwem BBB.
  •  INTERAKTYWNOŚĆ A ASYNCHRONICZNE AKTYWNOŚCI NA PLATFORMIE PEGAZ
    W ankiecie dotyczącej wdrażania zdalnego nauczania w marcu na UJ, przeprowadzonej przez studentów, jeden z wniosków dotyczy zbyt małej interakcji  na linii prowadzący zajęcia – studenci. Rzeczywiście, nie wystarczy przedstawienie prezentacji podczas spotkania zdalnego w trybie rzeczywistym (za pośrednictwem BBB, Webeksa czy MS Teams), przy biernej
    postawie studentów. Potrzebne są też elementy asynchroniczne zwiększające interaktywność zajęć, takie jak  testy samosprawdzające przyswojenie wiedzy, przesyłanie i sprawdzanie zadań, praca zespołowa typu wiki, moderowane merytoryczne fora dyskusyjne itp. Do aktywności asynchronicznych stworzono na świecie platformy zdalnego nauczania – w naszym przypadku jest to oparty na popularnym oprogramowaniu Moodle – Pegaz. Proszę pamiętać, że umieszczenie zasobów dydaktycznych (pliki, zadania do wykonania itp.) dla studentów nie generuje automatycznie rozsyłania informacji o tym zdarzeniu na pocztę elektroniczną studentów. Dlaczego? Bo powodowałoby to bombardowanie studentów niepotrzebnymi informacjami, tworząc rodzaj spamu. Jeśli umieścimy już zasoby dydaktyczne dla studentów (szczególnie dotyczy to zadań do wykonania w określonym terminie), warto o tym poinformować studentów, wysyłać informację z forum ogłoszeń w kursie na Pegazie. Studenci odczuwają też brak centralnej platformy informacyjnej.
    Informacje do nich docierają z różnych źródeł, z Pegaza, ale też z MS Teams, ze skrzynek pocztowych nauczycieli akademickich itp. I znowu, najlepiej do informowania, np. o terminarzu spotkań zdalnych w BBB czy w Teams-ach, nadaje się Pegaz.
  • REKOMENDACJE MNISW DOTYCZĄCE NAUCZANIA ZDALNEGO
    Tydzień temu na stronie internetowej MNiSW ukazały się rekomendacje dotyczące nauczania zdalnego: https://www.gov.pl/web/nauka/ksztalcenie-zdalne-na-uczelniach. Jest w tym dokumencie stwierdzenie o obowiązku  “przygotowania odpowiednich materiałów dydaktycznych” przez nauczyciela akademickiego, a także poruszone są kwestie egzaminów zdalnych.
Wielkość fontu
Kontrast